Onko lukion jälkeen elämää? No, on! Ainakin olen melko toiveikas sen suhteen, vaikkei tuo kysymys kovin ajankohtainen olekaan minulle - vielä. Mutta odotas vuosi (tai allekin), niin se lukion jälkeinen elämä on edessä. Ja mitä sitä sitten tekee? Lukion jälkeenkö töihin? Joo, tohon K-marketin kassalle junnaamaan loppuelämäkseks...

Olen oikesti kateellinen ammattikoululaisille. He saavat sen kolmen vuoden jälkeen tutkinnon ja ammatin ja töitä (jos käy hyvä säkä ja on kysyntää tarpeeks), kun taas lukiolainen - ei mitään!

Eksyin aiheesta, anteeksi. Lukio jälkeisestä elämästähän minun piti kirjoittaa.

Tavallisesti/Yleensä lukiolainen menee lukion jälkeen opiskelemaan/armeijaan. Kai ne välivuodetkin ovat yleistyneet? En tiedä.

However, vaihtoehtoja on monia. Ja jos ei tiedä, minne menee, voi olla aika tuskaa ja kylmiä väreitä ja koordinaatit päässä hukassa. Jos taas tietää elämän tehtävänsä, voi olla okei, tai sitten kauhistella, että "en minä pärjää". Jokaisella tietysti omat käsityksensä asiasta.

 

Nyt käännyn my personal lifeen! Wooow... jooooo....

Lukion jälkeinen elämä:

vaihtoehto 1: Au pairiksi ulkomaille

vaihtoehto 2: Hotellitöihin ulkomaille (=Iso-Britanniaan)

vaihtoehto 3: Pyrin Tampereen yliopistoon lukemaan journalistiikkaa...

vaihtoehto 4: ...tai sitten Jyväskylän yliopistoon journalistiikkaan

vaihtoehto 5: Luoja auttakoon...

Ensiksi on aupaireilu, koska välivuosi kuulostas järkyttävän upeen ihanalta. Siis kun on lukion jälkeen opiskellu tyyliin sen 12 vuotta, niin pakko päästä hetkeks ympyröistä pois! Vähän jotain erilaista elämään. Uusia tuulia.

Hotellityöt ei kuulosta niin houkuttelevilta, mutta allianssin kautta pääsis. Ei tarvitse olla alan koulutusta. Tämäkin kestäisi puolesta vuodesta vuoteen, jos nyt oikein muistan. Olen kuullut, että se on rankkaa, mutta siltikin opiskeluelämään verrattuna varmasti erilaista. Suomalaisella sisulla pärjää!

Ja sitten nuo journalistiikan lukemiset. Huoh. Niihin on vaikeaa päästä (about 1 kymmenestä pääsee...). En ole vielä löytänyt muita aiheita, joista olisin kiinnostunut. Ja noihin pääsee vaan pääsykokeen perusteella. Onneksi, sillä minun todistuksilla ei pitkälle pötkitä!

Kaikki voi muuttua tuosta. Ei sitä voi tietää. En ole nytkään varma kaikesta. Kukapa olisi. Aika näyttää.