Näen kyläkaupan nurkilla norkoilevan 10- vuotiaan tytön rööki suussa. Minua ei hämmästytä, minua vain kuvottaa. Hävettää. Varsinkin kun sen tytön päällä on yleensä jotain vähemmän järkevää. Pakkasessa kai sitten tarkeneekin napapaidassa ja minihameen rievussa?

Ota siitä nyt selvää. Hiukset on värjätty pikimustaksi - onkohan se koskaan kuullutkaan, että syövän riski suurenee vauhdilla, jos värjää tukkansa noin nuorena? Ei varmasti. Jos se tietäisi sen, se ei tietenkään värjäisi. Eihän?

Huulessa tutisee pari lävistystä, samoin kulmissa. Ja meikit, mustaa on vedetty silmät täyteen. Kai periaatteella: Mitä enemmän, sitä paremmalta näyttää.

Ehkä ne ei vaan tajua, minä usein mietin, ehkä ne on kertakaikkiaan niin sekaisin, että eivät näe omaa hölmöyttään. Yrittävät olla aikuisia, mutta epäonnistuvat. Vai onko se nyt mennyt tähän - että 10- vuotiaat ovat jo aikuisia?

Kun minä olin 10- vuotias, minä leikin. Hypin ja pompin, ja laitoin päälle, mitä äiti käski. Kurahaalarit, karvapipon, poolopaidan... Taisin kyllä valittaa ja marmattaa, mutta äiti ei antanut periksi. Kiitos siitä.

Mistäköhän sekin johtuu, että vaikka tupakan haitoista valistetaan entistä enemmän, lapset vain yhä nuorempina aloittavat tupakan polton. Apropoo, ehkä syy onkin nykyajan vanhempien? Television, internetin, lehtien? Ehkä tupakan valistusta tehdään liikaa (voiko sitä tehdä liikaa?)? En tiedä. Kunpa tietäisin, ehkä voisin pelastaa maailman.

En ole ikinä maistanut tupakkaa. Tai alkoholia. Paitsi siideriä. "Ei oo ees paha." Just. Olen aina ollut muuten vain sekaisin, etten ole tarvinnut vettä väkevämpää. Kysykää vaikka kavereilta.